Vanzelf veranderen… of toch niet?

‘Do the Mix’: dan maar geen diversiteitsbeleid…

In mijn vorige stuk uit de serie ‘do the mix’ had ik het over de durf die nodig is om met diversiteit heden ten dage aan de slag te gaan: experimenteerzin is nodig en risico’s durven nemen. Niet bang zijn om te mislukken dus. Je kunt ook anders reageren.

Vanzelf
“Dan maar geen diversiteitsbeleid, in een langdurig project hebben we geen zin. We blijven doen de lange weg van vanzelf veranderen...wat we altijd doen en kijk, niemand wordt er slechter van. Al die nieuwe doelgroepen vinden ons wel als ze ons nodig hebben. Ze gaan vanzelf huizen kopen, ze doen hun boodschappen ook bij de plaatselijke grootgrutter en ze sluiten hun verzekeringen af. Niets speciaals is hier nodig.”

Gelijke rechten
En dat is natuurlijk ook zo. Kijk maar naar de gelijke rechtenbeweging voor vrouwen. Als er niets gedaan wordt, hebben mannen en vrouwen over een paar honderd jaar wereldwijd wel zo langzamerhand gelijke rechten verworven… Kun je wel zo lang wachten?

Even serieus dus
Laten we kijken hoe het zit als jij en je organisatie op een commerciële markt actief zijn: huizen verkopen, verzekeringen, geldleningen, of je bent de winkelier op de hoek. Een beetje ondernemer is flexibel en in staat te reageren op veranderingen in de markt. Als nieuwe groepen Nederlanders huizen willen kopen, van relatieve nieuwelingen als Oost-Europeanen tot de eerste groepen arbeidsmigranten, hoe weet je dat je daar adequaat op inspeelt?

Veranderen
Als zij geld willen lenen, of een verzekering willen afsluiten: heb je enig zicht op hun mogelijk andere kijk op verzekeren en lenen? En als je buurt verandert, zou het dan niet verstandig zijn om naast het reguliere aanbod en de wijze van aanbieden je in te leven in wensen over mogelijk nieuwe producten op uw schappen?

Je hoeft het allemaal niet te doen en je kunt ook afwachten tot andere spelers het veld betreden en dit deel van de markt van je overnemen… . Want dat gebeurt namelijk al.

Wil je meer info over (e-)coaching en teamcoaching door ATenD? Gebruik dit formulier en Amalia Deekman neemt contact met je op. Lees ook mijn pagina over het privacybeleid van ATenD.

* verplicht veld
Weet u het zeker?

Mindset en durf voor ‘the mix’

‘Do the Mix’: mindset en durf

De vorige blog eindigde ik met de opmerking dat diversiteit een bepaalde ‘mindset’ vraagt. Snel en eenvoudig invoeren van diversiteitsbeleid om er duidelijke en meetbare voordelen uit te halen is net zoiets als beslissen dat je een moestuin gaat beginnen en teleurgesteld raakt wanneer na het eerste jaar de opbrengst zwaar tegenvalt. Niet voor niets stoppen nieuwe moestuinierders er na twee jaar vaak mee. Dat een mooie, rijk gevarieerde moestuin veel aandacht en energie vraagt en niet in het minst in het begin een grotere investering dan opbrengst oplevert, zien mensen over het hoofd als zij eraan beginnen. Je moet eerst willen zaaien om te kunnen oogsten, nietwaar?

Diversiteit invoeren is innovatief en experimenteel tegelijk. Je beslist als organisatie dat je het wilt; maar het echte werk zal daarna pas beginnen. En dan zul je zien hoe en of het werkt en wat het je oplevert. Je zult het moeten bijhouden, en willen experimenteren met andere manieren van werken hoort erbij. Je gaat risico’s nemen, en soms zullen er acties mislukken. Maar daar zul je van leren voor een volgend experiment en onderzoek want je hebt immers een innovatieve houding. Je gaat, kortom, je ondernemersgeest verbinden met een lange adem. In beleidstermen: je ontwikkelt een lange termijnvisie op maatschappelijke veranderingen en reageert adequaat op de impact die deze op de sector hebben waarin jij en je organisatie opereren. Alles wat hierbij nog nodig is noemen we ‘durf’.

Wil je meer info over (e-)coaching en teamcoaching door ATenD? Gebruik dit formulier en Amalia Deekman neemt contact met je op. Lees ook mijn pagina over het privacybeleid van ATenD.

* verplicht veld
Weet u het zeker?

 

‘Do the mix’

‘Do the mix’

Over snelle en eenvoudige voordelen van diversiteit in organisaties

do the mix

U en uw organisatie zullen vandaag de dag diversiteit pas belangrijk vinden, wanneer het duidelijk en meetbaar voordeel oplevert. Een groter afzetgebied en nieuwe klanten spelen bij commerciële bedrijven een grotere rol dan bij non-profitorganisaties. De laatsten hebben juist baat bij een groter handelingsbereik en diepere doordringing in de samenleving. Zoals het bereiken van andere, moeilijker vindbare doelgroepen. Denk hierbij aan overheidsinstellingen en sectoren als gezondheidszorg en welzijn. Maar ook bij de politieorganisatie en woningbouwverenigingen is het benaderen van nieuwe groepen in de samenleving een hele kunst geworden.

Het gaat echter niet alleen om het bereiken van een groep; wezenlijker is wat daarna komt: verbinding, contact maken en interactie met elkaar. Dit is meer dan luchtig ‘socializen’ met een doelgroep aan wie een product of beleid verkocht moet worden. Die verbinding is nodig om mensen mee te krijgen in het zelf uitdragen van product of beleid: de doelgroep zorgt dan voor verdere ‘free publicity’ van zowel publieke als commerciële organisaties.

U kunt zich –terecht- afvragen: kan onze organisatie dit ook zonder een diversiteitsbeleid?

Kan het snel en eenvoudig, zonder dat we onze hele organisatie onder de loep moeten nemen? Het antwoord daarop kan twee kanten op: nee, want innovatie kost tijd en energie. Ja, het kan uiteindelijk snel en eenvoudig, als organisaties bereid zijn te investeren in de mindset voor diversiteit.

Wil je meer info over (e-)coaching en teamcoaching door ATenD? Gebruik dit formulier en Amalia Deekman neemt contact met je op. Lees ook mijn pagina over het privacybeleid van ATenD.

* verplicht veld
Weet u het zeker?