Business case voor diversiteit: race tegen de klok

diversiteitsmatrix

 

De Eisenhowermatrix. Time-managementtrainers hebben hem vast al herkend. Ik heb hem hier gebruikt om de urgentie voor diversiteit nu via een zakelijke en planmatige invalshoek te laten zien.

Aan emoties geen gebrek, kan een ieder constateren die weleens in een discussie rond diversiteit is beland. De ene partij voelt zich aangevallen, de andere afgewezen. En daartussenin heb je twijfelaars en onverschilligen. Elk van hen met eigen emoties.

Hoe prettig zou het zijn wanneer je eens vanuit een andere manier naar diversiteit kunt kijken? Met de Eisenhowermatrix is iedereen in staat om planmatig en beargumenteerd naar het thema diversiteit te kijken. In de matrix hierboven heb ik de algemene vraag gesteld over het belang van diversiteit voor jou persoonlijk. Je kunt ook kijken naar je organisatie. Bijvoorbeeld naar de doelgroep of klant van je organisatie: voor wie bestaat je organisatie en hoe belangrijk is het voor die groep dat je product of dienst aansluit bij hen (heel belangrijk lijkt me dat voor je bestaansrecht)? En hoe divers moet je product of dienst dan zijn wil je die doelgroep (of klant) duurzaam kunnen bedienen? Nu wordt die diversiteitsvraag al wat concreter. Want elke organisatie moet er rekening mee houden dat een klantenbestand en een doelgroep kunnen veranderen in samenstelling en wensen. En best snel.

De Eisenhowermatrix is vrij duidelijk: rechtsboven staat wat belangrijk en urgent is; dat moet dus meteen gebeuren. Over die dingen hoeven organisaties meestal niet lang na te denken want dat gaat meestal over hun core business. Maar wat als de klant wegloopt naar de concurrent? Als de doelgroep niet meer vraagt wat jij te bieden hebt? Dan is jouw belangrijkste en urgentste vraag: hoe relevant is mijn organisatie nog voor deze doelgroep of klant? Ofwel hoe kan jij beter aansluiten op de veranderende markt en samenleving? Ik het vak rechtsboven passen dergelijke vragen en nog meer: mist je personeel aansluiting met de wereld daarbuiten omdat er een grote kloof aan het ontstaan is tussen wie er bij je werkt en voor wie je werkt? Wat doet je concurrent beter dan jij? Hoe maak jij je dienstverlening passend bij je (veranderende) doelgroep?
Vanuit ‘rechtsboven’ kun je alle kanten op werken: diagonaal bijvoorbeeld, dan kom je meteen op al die zaken die je doet maar die volstrekt niet helpen om dat urgente doel van je te bereiken: alles wat niet urgent en niet belangrijk is kan in het putje. Je bent bijvoorbeeld voor een niet (meer) bestaande klant producten aan het maken, zoals walkmans waar bandjes in moeten, terwijl iedereen muziek streamt.. Dit is een wel erg makkelijk voorbeeld, maar hoeveel organisaties zijn in hun branches onbewust nog walkmans aan het produceren? Zolang walkmans geen ‘revival’ beleven zoals het vinyl kan deze productielijn in de diepvries.
Zo kun je de Eisenhowermatrix ‘aflopen’; de grote en de kleine vragen waar jij of je organisatie acuut mee worstelen kunnen er planmatig en tegen een tijdsachtergrond mee beantwoord worden; of op zijn minst gesteld worden, als een antwoord niet meteen voorhanden is. Want het gaat ook om een race tegen de klok, zonder in paniek te raken. Het helpt je juist om op het vlak van diversiteit de dingen juist te doen en vooral de juiste dingen te doen die goed zijn voor jou en je organisatie.

Wil je meer weten over mijn manier van coachen? Klick op mijn Q&A pagina waar ik de meest gestelde vragen beantwoord.
Heb je daarna nog andere, meer specifieke vragen? Neem dan via mijn contactpagina contact op.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *